Miten ne valmistetaan? Mitkä ovat niiden pääainesosat? Mikä on niiden todellinen potentiaali? Nämä ovat vain joitakin kysymyksiä, joita kuluttajat esittävät itselleen kohdatessaan tuotteita, jotka on merkitty tuoreiksi, tasapainoisiksi ja vähäkalorisiksi.
Viininvalmistuksen maailman dynamiikka vaatii viinitiloilta jatkuvaa kehitystä huolimatta nykyisestä kriisistä, joka on vaikuttanut koko alaan. Ja täällä, tässä maassa, taloudellinen tilanne vaikeuttaa näkymiä entisestään. Vuosi 2025 jää mieleen huonoimpana vuotena sisäisen myynnin kannalta, muun muassa viennin stagnation ja sisäisen kulutuksen laskun vuoksi.
Vuoden loppu ja juhlapyhät lähestyvät, mutta uusien toiveiden sijaan lähestyy sadonkorjuu . Ja viinirypäleitä on korjattavaksi runsaasti . On selvää, että monet rypäleterttuja jäävät viiniköynnöksiin, mutta kaikki viittaa siihen, että tämä ”korjaus” johtaa tarkempiin viineihin kaikissa segmenteissä. Kokonaistuotanto laskee keskimääräiseen verrattuna. Vaikka tämä ei ole ensimmäinen kerta, kokonaisvaikutus on negatiivinen .
Viinitilat on valmistauduttava erittäin vaikeaan vuoteen 2026 , ainakin vuoden puoliväliin asti, ja katsottava pidemmälle välittömistä ongelmista. Tämä avaa joitakin markkinamahdollisuuksia, jotka liittyvät uusiin trendeihin. Yksi tällainen trendi, joka kasvaa vakaasti huolimatta siitä, että se on edelleen niche-markkina, on vähäalkoholisten viinien, eli vähäkaloristen viinien, tuotanto.
Toisin kuin alkoholittomat viinit, vähäalkoholiset viinit saavuttavat matalan alkoholipitoisuutensa luonnollisesti aikaisen sadonkorjuun ansiosta, mikä mahdollistaa happamuuden, aromien ja tasapainon säilyttämisen ilman teknisiä uuttamisprosesseja.
Tuloksena on 6–9-prosenttisia viinejä, jotka ovat ilmeikkäitä ja tasapainoisia ja säilyttävät lajikkeen identiteetin ja terroarin leiman.
Bodega Del Fin del Mundo -viinitila, joka sijaitsee Patagonian sydämessä, liittyy tähän liikkeeseen Fin Del Mundo Low Alcohol -viineillään. ”Tämän sarjan avulla pyrimme tukemaan uutta tapaa nauttia viinistä: kevyempää, raikkaampaa ja monipuolisempaa, mutta patagonialaisella luonteella , joka määrittää kaikki viinimme. Olemme iloisia voidessamme tarjota vaihtoehdon, jossa alkoholipitoisuus on luonnollisesti alhainen , ilman keinotekoisia prosesseja, ja joka heijastaa maan puhtautta ”, sanoo Juliana Del Agila Eurnekyan , Bodega Del Fin del Mundon toimitusjohtaja.
Tämä uusi trendi vastaa maailmanlaajuista kasvua alkoholipitoisuudeltaan matalien ja raikkaampien viinilajikkeiden kulutuksessa, ilman että laatu tai alkuperä kärsivät. Juuri tätä viinitilat tavoittelevat luomalla tällaisia viinejä: kunnioittaa terroarin luonnetta ja samalla avata ovet helpommalle tavalle nauttia viineistä, joissa on vähemmän alkoholia ja enemmän raikkautta.
Domaine Bousquet, innovatiivinen luomuviinitila Gualtalaryssa, esittelee uuden luomukuohuviininsä LO CA. Nimi tulee englanninkielisestä sanasta ” Low -Calories” (vähäkalorinen), joka viittaa viinin alhaiseen alkoholipitoisuuteen ja sokeripitoisuuteen sekä siihen, että viini sopii vegaanille , on gluteeniton ja orgaaninen. Lisäksi se säilyttää hedelmien luonnollisen raikkauden, mikä tekee siitä ihanteellisen maljan nostamiseen milloin tahansa.
”Vuodesta 2021 lähtien olemme työskennelleet vähäalkoholisten viinien parissa, ja vuoden 2025 satoon mennessä olemme asettaneet tavoitteeksemme tuottaa kuohuviiniä, jonka alkoholipitoisuus on enintään 8 astetta . Siksi aloitimme tämän projektin vuonna 2024, ja kun oli aika toteuttaa se, nousimme aikaisemmin aamulla keräämään satoa”, selittää Rodrigo Serrano Alou , Domaine Bousquetin viininvalmistaja.
Tämän tavoitteen saavuttamiseksi rypäleet korjattiin kahdessa vaiheessa: ensimmäinen sato korjattiin hyvin aikaisin, noin 15. tammikuuta, ja toinen sato helmikuussa. Kun perusviinit olivat valmiita, he pyrkivät luomaan sekoituksen , jonka alkoholipitoisuus toisen käymisen aikana ei ylittäisi 8 %, minkä tuloksena saatiin kuohuviini, jolla oli uskomattoman raikas profiili, kirkas maku, korkea happamuus ja yleinen tasapainoisuus.
Susana Balbo ja hänen lapsensa (José ja Ana Lovallo Balbo) olivat edelläkävijöitä tämän tyyppisen viinin sisämarkkinoilla ja lanseerasivat muutama vuosi sitten Crios Sustentia -sarjan, jossa on alhainen alkoholipitoisuus ja jossa erityistä huomiota on kiinnitetty Chardonnay- ja Chenin -lajikkeisiin. Tämä on saavutettu varhaisella sadonkorjuulla, joka alentaa sokeri- ja kaloripitoisuutta ja tuottaa raikkaita, kevyitä ja sitruksisia viinejä.
Alkoholipitoisuuden alhaisten viinien tulevaisuus
Nämä viinit , jotka ovat syntyneet vastauksena kysyntään kevyemmistä, terveellisemmistä ja tietoisemmista vaihtoehdoista, ovat tulevaisuudenkestäviä, koska ne ovat vakiinnuttaneet asemansa markkinoilla ja vallanneet aiemmin olemattoman markkinaosuuden, joka koostuu kanta-asiakkaista , jotka haluavat huolehtia itsestään paremmin tai ainakin tehdä niin ajoittain.
Viinimarkkinoille liittyy uusia kuluttajia , koska he löytävät vihdoin tästä kategoriasta vaihtoehto , joka vastaa heidän mieltymyksiään, sillä kaikki makut eivät ole yhtä vaativia.
On niitä, jotka arvostavat viinien kestävyyttä ja monimutkaisuutta, niitä, jotka suosivat voimakkaampia ja ilmeikkäitä viinejä niiden intensiteetin vuoksi, ja näitä uusia, kevyempiä viinejä, jotka pyrkivät olemaan erittäin juotavia, monipuolisia ja virkistäviä. Tämä kertoo viinin monipuolisuudesta ja uusista käyttötavoista sekä uusista tavoista nauttia siitä – rennommin, tasapainoisemmin ja vuorokaudenajasta riippuen.
Tuoreuden ja hedelmäisen maunsa ansiosta vähäalkoholiset viinit voidaan tarjoilla hyvin jäähdytettyinä tapasten, salaattien, sushin tai kevyiden jälkiruokien kanssa, ja ne ovat myös hyvä vaihtoehto cocktailien ja sangrian pohjaksi.
”Kun puhumme ‘luonnollisesti vähäisestä alkoholipitoisuudesta’ (Low Alcohol), tarkoitamme, että kyseessä ei ole alkoholittomat viinit. Vähäinen alkoholipitoisuus saavutetaan luonnollisesti, koska sadonkorjuu tapahtuu aikaisin ja viinirypäleiden alkoholipotentiaali on jo vähäinen”, selittää Juliana Del Agila Eurnekyan.
Joulukuussa Wines of Argentina (Wofa) -organisaatio, joka vastaa viinin markkinoinnista maailmanmarkkinoilla, esitteli myös toimintasuunnitelmansa vuoteen 2026 asti. Tavoitteena on heijastaa nykyaikaisempaa viininvalmistusteollisuutta, joka on tiiviimmin yhteydessä yleisöön eri mantereilla.
Tämän uuden näkökulman pohjalta WofA on kehittänyt digitaalisen kampanjan, joka on ajoitettu vuoden loppuun Brasiliaan ja Yhdysvaltoihin ja jonka slogan on ”Kirjoita omat säännöt”. Kampanja kannustaa ihmisiä löytämään viinin uudelleen tekemällä sen kulutustilanteista ja -skenaarioista joustavampia.
Tulevaisuuteen, vuoteen 2026, katsova organisaation varapuheenjohtaja Claudia Piedrachaita totesi: ”Viime vuosina WOFA-tiimi on ponnistellut jatkuvasti joustavasti ja luovasti sopeutuakseen vaikeisiin olosuhteisiin. Haluan kiittää kaikkia heidän ponnisteluistaan näkökulman laajentamiseksi , uusien ongelmanratkaisumenetelmien käyttöönottamiseksi ja innovatiivisten ratkaisujen kehittämiseksi.” Erityisen tärkeässä asemassa ovat uudet vähäalkoholiset viinit .
